Barbie Wiki
Advertisement

Księżniczka Catania – jedna z dwóch głównych bohaterek filmu Barbie: Mariposa i baśniowa księżniczka córka króla Regelliusa i księżniczka Błyszczylandii.

Wątek fabularny[]

Gdy Mariposa zostaje królewskim historykiem Skrzydłolandii, udaje się na polecenie swojej królowej Marabelli, do Błyszczylandii, by pełnić tam funkcję ambasadorki. Jej misja ma służyć poprawie stosunków wróżek jej królestwa z wróżkami Błyszczylandii.

Tuż po jej przybyciu, gdy Talayla pokazuje Mariposie pałac z zewnątrz, ta słyszy, jak ktoś ją pozdrawia i postanawia dowiedzieć się kto. Talayla nie wiedząc o tym (nic nie słyszała), odlatuje, sądząc, że Mariposa i Zee podążają za nią. Wtedy Mariposa spotyka Catanię, ale nie mają okazji nazbyt długo porozmawiać - ojciec zakazał księżniczce wyglądania przez okna.

Oficjalnie obie bohaterki po raz pierwszy spotykają się w sali tronowej, księżniczka jest zachwycona ambasadorką, a król Regellius z trudem maskuje swoją niechęć. Równie napięta atmosfera panuje podczas przywitalnego poczęstunku, w trakcie którego Mariposa nie umie poradzić sobie z niesfornymi skrzydełkami (oraz wybrykami Zee i Anu) i później.

Przed Kryształowym Balem, Catania przyozdabia komnatę Mariposy w pałacu z pomocą Anu. Mariposa jest zachwycona, potem Catania zabiera ją do swojej prywatnej biblioteki, na wieżę, na której umieszczono Kamień Serca, najważniejszy krystalit we wszystkich magicznych krainach.

Kiedy Mariposa wspomina o wodospadzie Glow Water, Catania mówi, że nie była tam od dawna. Mariposa proponuje wspólną wycieczkę. Księżniczka wpierw odmawia - powinny już zacząć się przygotowywać do Kryształowego Balu. Potem jednak udają się tam. Catania prowadzi ambasadorkę nad wodospad, gdzie wyrastają wielkie różowe i niebieskie kryształy, następnie wchodzą do jaskini za nim i tam pokazuje jej tęczowe krystality, którymi puszczają kaczuszki. Gdy księżniczka mówi Mariposie, że od dawna pragnęła odwiedzić wodospad, ta pyta ją, czemu nie udała się tam wcześniej. Catania opowiada, że osiem lat temu, Gwyllion, zła wróżka, poprosiła o magiczny kryształ (zwany Krystalitem), gdy król Regellius odmówił jej (obawiając się, że może ich zabraknąć dla wróżek z jego królestwa), porwała ośmioletnią Catanię i próbowała ucieć na obłoku. Jednak król doścignął ją i wybił jej laskę. Wróżka, widząc, że nie ma szans uciec, cisnęłą księżniczka, a ta zaczęła spadać. Regelius rzucił się na ratunek córce i złapał tuż nad tonią jeziorka pod wodospadem (w międzyczasie Gwyllion uciekła). Było to dla Catanii tak traumatyczne przeżycie, że zaprzestała latania. By mogła poruszać się w powietrzu, ojciec podarował jej, zaprzężony w pegazicę Sophie, rydwan. Catania ofiarowuje Mariposie naszyjnik z krystalitem, Mariposa wpierw odmawia, jednak przyjmuje dar, w zamian dając Catanii Flutter Flower.

Ambasadorka i księżniczka postanawiają na Kryształowym Balu pojawić się ze złożonymi skrzydełkami. Podczas balu, wszyscy tańczą w powietrzu, a Zee wyjada zawartość tac. Mariposa pokazuje Catanii taniec, który obie tańczą na podłodze, wiele wróżek dołącza się do nich. Nagle ktoś zauważa, że Mariposa ma naszyjnik z krystalitem, a kto inny oskarża ją o kradzież krystalitu. Rozgniewany Król Regellius, nakazuje Mariposie opuścić Błyszczylandię, choć księżniczka tłumaczy, że podarowała go jej. Ambasadorka oddaje naszyjnik i odchodzi, zła na ojca Catania wyprzęga Sophie z rydwanu i odlatuje na niej, za nią podąża Anu. Król jest zasmucony, jednak nie przerywa balu.

Niewiele później Catania i Mariposa spostrzegają Gwyllion, która chce ukraść kryształy będące źródłem mocy Błyszczylandi. Wspólnie starają się ją powstrzymać. Gdy zła wróżka zamraża Mariposę, przerazona księżniczka nieświadomie wznosi się w powietrze, gdy to spostrzega, rozumie, że jest w stanie przezwyciężyć swój lęk przed lataniem i uratować Mariposę, i Kamień Serca. Gdy laska Gwyllion pęką, zła wróżka przegrywa. Król chce ją przykładnie ukarać, ale córka powstrzymuje go, przypomina powod, dla którego Gwyllion była im wroga. Dlatego pozbawienie jej życia byłoby równie złym czynem, jak jej próba zniszczenia Błyszczylandii. Catania daje Gwyllion Krystalit, mówi że wybacza, to co uczyniła jej w dzieciństwie i uwalnia. Ten szlachetny uczynek, powoduje to przemianę Gwyllion - jej strój staje się biały, a zła wróżka przypomina teraz miłą starszą panią. Gwyllion odchodzi, a Regelius mówi, że jest dumny ze swej córki. Wkrótce potem, Cataniai Mariposa pojawiają się na balu w Skrzydłolandii z Mariposą, prezentując Willi i księciu Carlosowi, jak złożyć skrzydełka w suknię i wszyscy się śmieją. Catania, Willa i Lord Gastrous tańczą.

Charakter[]

Catania jest typową nieśmiałą marzycielką, ciekawą świata, łaknącą kontaktu z innymi wróżkami. Uwielbia czytać, co od razu zbliża ją z Mariposą. Jest osobą życzliwą, hojną, otwartą i zdolną do najwyższych poświęceń w imię spraw w które wierzy. Umie wykorzystać wiedzę znalezioną w książkach - przyozdabia pokój gościnny, w którym mieszka Mariposa zgodnie ze stylem Motylich Wróżek, w oparciu o to co kiedyś o nich przeczytała. 

Gdy Mariposa przybywa do Błyszczylandii, księżniczka boi się latać z obawy przed upadkiem, co ma źródło w upadku w po próbie porwania jej przez Gwyllion. Później, gdy zła wróżka unieruchomiła Mariposę swą magią, przerażona swoją bezsilnością Catania, spostrzegła że jej skrzydełka trzepoczą, a ona wzniosła się w powietrze. Rozumiejąc, że tylko ona może powstrzymać Gwylion, księżniczka poleciała ocalić Mariposę i Serce Błyszczylandii. 

Wygląd[]

Księżniczka Catania ma jasną karnację skóry, niebieskie oczy i włosy o odcieniu bardzo jasny blond (bliski platynowemu). 

W sali tronowej i później nosi sukienkę z fioletowym topem na wąskich potrójnych ramiączkach z tasiemek, której stanik ozdobiony jest białymi paskami, a dekolt obszyty fioletową taśmą. Różowofioletowa spódniczka do kolan składa się z kilku luźnych pasów materiału, obszytych jaśniejszą taśmą. Taśmy jasnofioletowych butów (przypominających gladiatorki) na płaskim obcasie, okręcają się wokół goleni, aż do kolan. Włosy upięte z tyłu w niski kok, z niewielkimi kosmykami (baczkami) nie zasłaniającymi uszu, z asymetryczną grzywką. Srebrna niska korona, z fioletowymi kamieniami. Jej skrzydła są wtedy szare, różowe i niebieskie z kryształowymi motywami. 

W książce obszycie dekoltu jest szersze, podobnie pas oddzielający gorset od spódnicy. Spódnica składa się z jednego kawałka materiału, wyciętego z przodu w szpic, spod którego wyłania się druga warstwa. Rąbek spódnicy obszyty podobną taśmą jak skraj dekoltu. Oba ramiączka sukni składją się z trzech sznurów fioletowych kryształów. Oczy mocniej podkreślone cieniem niż w filmie, podobnie usta. 

Na bal Catania zakłada suknię z jasnofioletowym topem bez ramiączek zdobionym kryształami, wcinającym się klinem w spódnicę sukni, nieco jaśniejszą, różową rozkloszowana, do kostek, bez obszycia rąbka, również ozdobioną kryształkami. Złożone na sukni skrzydła (by Mariposa nie ze złożonymi w suknię skrzydełkami nie była odosobniona) są przezroczyste, bladoniebieskie i połyskujące, jednak po mimowolnym rozłożeniu się, wyglądają jak w poprzednim stroju. 

Jej naszyjnik składa się trzech wiązek okrągłych kryształów, spiętych co jakiś czas większymi okrągłymi kryształami. Na ramionach najwyższa wiązka ma jeden rząd kryształów, dwie pozostałe po dwie, potem górna wiązka ma trzy rzędy kryształów, a do najniższej na wysokości biustu przypięta jest kolejna wiązka o trzech rzędach kryształów z trzema krótkimi wisiorami, w uszach małe kryształowe kolczyki. Korona jak w zwykłym stroju. Powieki i oczodoły podkreślone jasnofioletowym cieniem, usta różową szminką. 

Książkowa wersja tej sukni różni się ciemniejszym, bardziej błyszczącym topem i spódnicą, która jest marszczona, fioletoworóżowa i ozdobiona licznymi sznurami okrągłych i pewną liczbą prostopadłościennych kryształów. Włosy Catanii są tu rozpuszczone i sięgają połowy pleców. Powieki Catanii są podkreślone ciemnofioletowym cieniem, a usta czerwoną szminką. Obręcz korony zamiast poziomo okalać głowę, jest tu pionowa i obniża się ku uszom, w rezultacie ozdoba ta przypomina raczej diadem mocowany do włosów na grzebykach. Naszyjnik wzbogacony jest o pięć fioletowych kamieni. 

Suknia, którą pojawia się nań po ożywieniu krystalitu-serca, a widzimy ją również końcowych kadrach filmu (wizyta króla i księżniczki w Skrzydłolandii) jest skromniejszą wersją opisanej wyżej sukni z książki. Ciemnofioletowy cekinowy top bez ramiączek, wcina się klinem w nieco jaśniejszą rozkloszowaną połyskującą spódnicę, zdobioną sznurami kryształów. 

Kolia i kolczyki są identyczne jak w książce, włosy są podobnie rozpuszczone, za to zdobiąca je korona to ta sama, którą ma na głowie, gdy zasiada na tronie obok ojca w filmie. Skrzydełka srebrne, niebieskie i lawendowe. Usta wymalowane jasnoczerwoną szminką, powieki podkreślone wyraźnie widocznym, jasnofuksjowym cieniem, rzęsy przyciemnione czarnym tuszem. 

Ośmioletnia Catania[]

Występująca w retrospekcji ośmioletnia księżniczka Catania, ma włosy spięte srebrną zapinką wysadzaną fioletowymi kamieniami, w niewielki kok. Nosi też srebrny diadem wysadzany fioletowymi kamieniami i małe, srebrne kolczyki. Jej fioletowa sukienka na szerokich ramiączkach ozdobionych koronkową falbanką, ma lekko rozkloszowaną spódnicę, sięgającą nieco poniżej kolan, z rąbiem obrębionym białym pasem z koronki. Podobny pas zdobi płytkie rozcięcie spódnic i obrębia płat materiału okrywający lewą stronę spódnicy. Od płytkiego, okrągłego dekoltu obejmującego szyję odchodzą cztery paski koronki, zdobiące gors i sięgające talii. Szeroki taśma z białej koronki, sciąga sukienkę w pasie. Przejrzyste skrzydełka Catanii są fioletowosrebrne. 

Ciekawostki []

  • Catania to bohaterka serii filmów o Barbie nosząca najwięcej biżuterii. Naszyjnik, który nosi w finale, to jak dotąd najkrzykliwszy klejnot w tej serii. 
  • Podobny ubiór i uczesanie do ośmioletniej Catanii przezentują młode wróżki z Cynii w filmie Barbie i tajemnicze drzwi (Barbie and Secret Door), w tym również najczęściej z nich pojawiająca się na ekranie Nola. Różnica jest taka, że ich sukienki są w innych kolorach, spięte pasem materiału, nie koronki, koczki związane są płócienną opaską i żadna z tamtejszych wróżek, oczywista, nie nosi diademu. 
  • Fryzura do balowej toalety jest omalże identyczna, jak uczesanie księżniczki Luminy z królewskiego balu w filmie Barbie: Perłowa Księżniczka.

Galeria[]

Barbie: MariposaBarbie: Mariposa i baśniowa księżniczka
Motto: „The most beautiful thing you can be is yourself.” • „Najłatwiej zdobyć prawdziwego przyjaciela po prostu będąc nim samym.”

Film: Barbie: Mariposa i jej motylo-wróżkowi przyjaciele.Barbie: Mariposa i baśniowa księżniczka
Postacie: AnemonAnuBibiBorisKoralDidiElinaLord GastrousGwyllionHennaKról RegelliusKsiążę CarlosKsiężniczka CataniaKrólowa MarabellaMariposaRaylaRaynaSkizytyTalaylaTrzepotkiWillaZeeZinzie
Lokalizacje: SkrzydłolandiaPrzedzikośćJaskinia OdbiciaSypialnia MariposyPałac Królowej Marabelli Wodne WiryBłyszczylandiaPałac Króla RegelliusaWodospad Blasku
Przedmioty: IliosOdtrutka na IliosKrysztalitSkrzydłokwiat
Piosenki:Only A Breath Away” • „Be A Friend” • „Fly High

Barbie Mariposa Logo
Advertisement